h2 class="sidebar-title">Vínculos La comedianta tortosina: Marcel·linisme anticatalanista a l'ajuntament de Tortosa

La comedianta tortosina

5.12.06

Marcel·linisme anticatalanista a l'ajuntament de Tortosa

Después del canvi de nom de la biblioteca Oliver de Boteller pel del foraster republicà Marcel·lí Domingo, ara l’ajuntament de Tortosa a otorgat una beca de 3.000 euros per a l’estudi d’aquest polític.
A banda de pensar que estos diners estarien més ben invertits en la millora de carrers i parcs que bona falta en fa, avuí, tan sols vull tractar l’anticatalanisme d’este personatge en boca dels seus més destacatas seguidors.
Campos Terré, marcel·linista reconegut escriu:
Hi ha que catalanitzar Tortosa! oireu dir molt sovint,però fixeu-vos bé qui ho diu. Probablement no és tortosí de nissaga, sinó ni tan sols tortosí d’adopció. No ha esbrinat quina és l’ànima de Tortosa, quina és la fesomia racial de Tortosa. Perquè d’haver-ho esbrinat seria faltar a la realitat, seria demanar-li taronges al noguer dir: hi ha que catalanitzar Tortosa. Tortosa no deu catalanitzar-se, no pot catalanitzar-se. Tortosa no ha de permetre que intentin catalanitzar-la, i menys que ho intentin aquells que sols poden criticar el títol de catalanistes. Perquè Tortosa no és catalanista
I poc després escriu:
"...aquella migrada idealitat vuitcentista que no ens interessa conrear"

Bladé i Desumvila diu durant la república:

les masses populars, embalaïdes amb l’actuació de llur cabdill a Madrid es desavesaren de mirar Barcelona

En totes estes manifestacions podem comprobar com el tortosinisme que era fins llavors una característica única de les dretes Bauistes tortosines, representat pels Tradicionalistes, ara creixia baix l’ombra de Marcel·lí Domingo i es creava un tortosinisme d’esquerres, sobretot des del trencament d’aquest personatge amb ERC.

3 Comments:

  • At 1:57 a. m., Blogger Núria Menasanch i Martí said…

    Manel Zaera,
    te contesto al meu bloc perque últimament tinc algun problema en ficar comentaris en altres blocs que em demanen la contrasenya i jo que se...espero que a la candelera, poguessem resoldre (jo per al menys) los dubtes que tinc sobre el funcionament de tot això.
    Mira, sobre Marcel·lí Domingo tu ets completament lliure de pensar lo que vulgues. Faltaria mneys!
    Lo que passa que no puc entendre la falera que li ha agarrat últimament a l'Ajuntament de Tortosa en este senyor. Què potser no en tenim de fills il·lustres molt millors que este???
    I si lo que més t'agrada de este personatge és lo seu republicanisme, com és que l'alcalde invita a la infanta a la expo-ebre???
    Estos dies portevos bé que m'en vaig de pont, quan torne espero que tot continue igual.
    Ah! Gustau,
    gràcies pel teu comentari.
    Fins dilluns!!!

     
  • At 8:33 a. m., Blogger Unknown said…

    Hola,

    Només dir que sí, que tens raó en la incoherència de l'Ajuntament de Tortosa. Jo només volia separar aquesta incoherència de lo bé o malament que ens pugui caure la persona en sí mateixa.

    Lo que més m'agrada de Marcel·lí Domingo no és el seu republicanisme. Realment no el conec prou com perquè m'agradi. Però, entenc que un dels valors que se li destaca és el seu perfil de referent republicà de la primera meitat del s. XX, i de la seva tasca per donar-li la volta al sistema educatiu espanyol de l'època.

    Salut i bon pont,

    Manel

     
  • At 12:54 a. m., Blogger Núria Menasanch i Martí said…

    Perdoneu,
    però no havia vist los vostres comentaris fins ara.
    Manel, prepara't perquè a la candelera te penso acrivillar a preguntes.
    Bon Nadal

     

Publicar un comentario

<< Home