h2 class="sidebar-title">Vínculos La comedianta tortosina: MANIFEST “PEL CATALÀ A L’ESCOLA”

La comedianta tortosina

15.3.07

MANIFEST “PEL CATALÀ A L’ESCOLA”

Comunicat de la plataforma pel Dret a Decidir:

Des que les Corts espanyoles van aprovar la Llei orgànica d’educació el 2006, el Govern de l’Estat treballa en la redacció de diferents decrets que n’han de regular el desplegament mínim a totes les comunitats autònomes. En aquest context, darrerament ha aparegut la publicació del Reial decret d’ensenyaments mínims per a l’educació primària.

Aquest Reial decret ens demostra com, una vegada més, el Govern espanyol no té en compte les diferents realitats lingüístiques i models escolars que hi ha a l’Estat i opta per una política uniformitzadora amb la introducció d’una hora més de llengua castellana. En especial, l’Estat ignora el model d’escola catalana en llengua i continguts adoptat al Principat durant els últims trenta anys, amb el consens i el suport de la societat civil, i la persistència de les dificultats que impedeixen l’extensió de l’ús social del català.

El model d’escola triat per l’Administració de la Generalitat de Catalunya a partir de 1978 -que abraça l’educació infantil, la primària i la secundària- és avalat per tota la comunitat educativa i ben reconegut per diversos organismes internacionals, gràcies als bons resultats assolits. D'aquí que no tingui cap sentit que el decret d’ensenyaments mínims limiti els objectius i els mètodes que aquest model d’educació propugna.

La immersió lingüística és el procediment pedagògic i didàctic que possibilita que els alumnes de llengua familiar altra que la catalana s’incorporin al model educatiu propi per desenvolupar-se amb les mateixes capacitats que la resta i evitar que la llengua sigui motiu de discriminació. En aquest sentit, la normativa ministerial emanada de la LOE afecta negativament els programes d’immersió lingüística, atès que en trenca la coherència pedagògica i social.

Avui, la necessitat de no cedir terreny en la presència i l’ús del català a l’escola és especialment important. D’una banda, l’ús del català com a llengua vehicular d’educació minva considerablement a l’etapa de secundària en relació amb la de primària (només el 51% dels centres del Principat fan totes les classes en català) i, per tant, també en disminueix l’ús en la relació entre els alumnes, les famílies i el professorat. De l’altra, la societat catalana és una comunitat d’acollida que està rebent una gran afluència d’alumnat nouvingut i necessita, per tant, que l’escola sigui més que mai una eina de cohesió i d’inclusió socials.

Per tot això, les organitzacions sotasignades fem una crida a la comunitat educativa i a tota la societat catalana per:


· Rebutjar el Reial decret d’ensenyaments mínims per a l’educació primària i la imposició d’una tercera hora de castellà.

· Reclamar la capacitat dels representants elegits en els territoris de parla catalana de poder decidir, sense invasions competencials de l’Estat, tot allò que afecta els horaris i currículums en l’aprenentatge de llengües.

· Reclamar al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya el compliment integral del model d’escola catalana, tant en l’educació infantil com en l’educació primària i secundària.

· Renovar el consens a favor del català com a llengua d’ensenyament i aprenentatge i de cohesió social.
· Donar suport al professorat que ja ha manifestat la seva insubmissió a la normativa.
· Encoratjar a desobeir el Reial decret esmentat i mobilitzar-se fins a la seva derogació.






Països Catalans, març de 2007